Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 49 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Matematické modely dopravních úloh
Votavová, Helena ; Novotný, Jan (oponent) ; Popela, Pavel (vedoucí práce)
Práce se zabývá modelováním a řešením vybraných dopravních úloh. Nejprve jsou uvedeny historické postřehy, praktické poznatky a formulovány vybrané problémy. Potom se práce věnuje modelování vybraných dopravních úloh pomocí matematického (lineárního a celočíselného) programování a teorie grafů. Pozornost je především věnována problému obchodního cestujícího a různým metodám jeho řešení a jejich modifikacím. V práci jsou rovněž uvedeny komentáře k originální programové implementaci modelů a algoritmů, a to jak modelů v systému GAMS, tak grafových algoritmů v jazyce Python. Algoritmy byly testovány na úloze zahrnující 73 bývalých okresních měst v ČR. Vysledky testování jsou v závěrečné části porovnány a vyhodnoceny.
Implementace problému směrování vozidel pomocí algoritmu mravenčích kolonií a částicových rojů
Hanek, Petr ; Kubánková, Anna (oponent) ; Šeda, Pavel (vedoucí práce)
Tato diplomová práce se zabývá meta-heuristickými algoritmy a jejich schopností řešit složité optimalizační problémy v polynomiálním čase. V práci jsou popsány různé druhy meta-heuristických algoritmů jako například genetické algoritmy, optimalizace pomocí částicových rojů nebo mravenčích kolonií. Výstupem práce je aplikace implementovaná v jazyce Java, která řeší optimalizaci pomocí mravenčích kolonií na problému směrování vozidel s omezením na kapacity. Dále je implementován algoritmus částicových rojů, který řeší optimalizaci nastavení správných parametrů pro mravenčí kolonie.
Srovnání metod pro řešení problému obchodního cestujícího
Šušová, Lucia ; Janoušek, Vladimír (oponent) ; Rozman, Jaroslav (vedoucí práce)
Tato práce se zabývá srovnáním metod řešení problému obchodního cestujícího (traveling salesman problem). Pro řešení tohoto NP-úplného problému existuje celá řada algoritmů, kdy není jednoduché vybrat ten správný. Hlavní přínos této práce tkví v experimentálním srovnání jednotlivých metod mezi sebou. Čtenář se tak dozví, jaké výsledky pří hledání cesty může očekávat při použití konkrétního algoritmu. První část práce se zabývá teoretickým základem, kdy jsou popsány všechny potřebné informace pro správně pochopení problému. Druhá část se zabývá popisem jednotlivých heuristik a metod řešení rozdělených do kategorií podle principu činnosti. Dále práce obsahuje experimentální srovnání metod. Toto porovnávání bylo prováděno na základě vlastní implementace jednotlivých heuristik, část práce se věnuje také samotné implementaci metod a popisu programu. Na závěr jsou uvedeny možnosti dalšího vývoje projektu a nechybí ani zhodnocení výsledků.
Optimalizace trasy autonomního vozidla
Vladyka, Vojtěch ; Macho, Tomáš (oponent) ; Petyovský, Petr (vedoucí práce)
Tato práce se zabývá návrhem konstrukce a řízení autonomního modelu automobilu. Hlavní koncepce je určena pravidly soutěže The Freescale Cup, pro kterou je model navržen.
Demonstrace skákajících automatů
Růžička, Ladislav ; Kocman, Radim (oponent) ; Křivka, Zbyněk (vedoucí práce)
Tato práce se zabývá demonstrací nově zkoumaného výpočetního modelu pro popis formálních jazyků, a to skákajícího automatu. Místo souvislého čtení vstupního řetězce, jak je tomu u konvenčních konečných automatů, tak u skákajícího automatu je proveden skok přes nějaké symboly, a poté je přečten symbol. V této práci se zejména budeme zabývat hledáním praktického algoritmu pro určení problému členství vstupního řetězce do jazyka popsaného skákajícím automatem. Ukážeme, že problém členství může být redukován na problém hledání nějakého nezáporného celočíselného řešení pro formuli v Presburgové aritmetice bez kvantifikátorů. Z této formule jsme schopni jednoznačně definovat jazyk přijímaný skákajícím automatem. Najdeme podmnožinu takových skákajících automatů, pro které lze vyřešit problém členství v polynomiálním čase. Zmíníme se také, že předchozí formule lze převést na konečný automat s více čtecími hlavami. Bohužel pro problém členství obecného skákajícího automatu hledání nezáporné číselného řešení je nedostačující, nicméně metoda může zmenšit prohledávaný stavový prostor. Uvedeme další možné heuristiky, které výrazně urychlují výpočet problému členství pro obecné skákající automaty.
Komplexní modely svozu odpadů
Nevrlý, Vlastimír ; Šenkeřík, Roman (oponent) ; Procházka,, Vít (oponent) ; Stehlík, Petr (vedoucí práce)
Předmětem dizertační práce je řešení logistických systémů v kontextu odpadového hospodářství. Práce začíná rozsáhlou rešerší v oblasti modelování různých situací z dopravního řetězce odpadu. Jsou zde představeny různé typy praktických úloh z oblasti operačního výzkumu aplikovatelné v odpadovém hospodářství. Jejich možnosti rozšíření a modifikace jsou analyzovány pro využití u investorů, technických služeb či poskytovatelů svozových služeb. Podstatnou částí práce je identifikování klíčových parametrů v oblasti svozu odpadu na úrovni měst a mikroregionů. Na základě požadavků z praxe jsou definovány výzvy vztahující se k vylepšení rozhodovacích a plánovacích systémů. Na základě analýz bylo zjištěno, že dostupné techniky jsou pro praktické problémy nedostatečné. Pro oblast změn a návrhů svozových systémů (návrh a úprava tras, volba vozového parku, plán svozu apod.) chybí postupy, které by zahrnovaly celou škálu provozních podmínek a parametrů. Okrajové podmínky úlohy postihující reálné požadavky jsou značně variabilní. Práce představuje komplexní přístup, který je rozdělen do několika fází. Příprava a analýza vstupních dat se zaměřovala především na tvorbu dopravní infrastruktury, alokaci sběrných nádob a jejich párování na síť, které navíc redukuje velikost úlohy. Dále byl navržen postup pro dodržování pravidel silničního provozu pomocí penalizační funkce a implementován algoritmus pro definování imaginárních hran, které umožní rozlišovat frekvenci svozu na vybraných segmentech sítě. Pro redukci velikosti úlohy byl dále navržen algoritmus shlukování segmentů, který umožní výpočet svozu i pro rozsáhlejší oblasti. Vstupní parametry týkající se času obsluhy a naplněnosti sběrných nádob jsou rozpracovány do většího detailu, jelikož nejvíce ovlivňují výsledky úlohy. Podstatným přínosem je také algoritmus generující inicializační řešení z historických svozů. V rámci související publikační činnosti byla definována environmentální kritéria k vyhodnocení globálních a lokálních dopadů přepravy a zpracování odpadu. Výstupy práce slouží především k analýze svozových systémů, k podpoře rozmísťování sběrných nádob, plánování svozových tras, časových rozvrhů a dimenzování velikosti vozového parku. Navržené algoritmy byly testovány na několika případových studiích, které prokázaly širokou aplikovatelnost komplexního nástroje v oblasti logistiky odpadů. Přestože je práce zaměřena na modelování svozu komunálního odpadu, využitelnost implementovaných postupů je možná i v dalších oblastech odpadového hospodářství či jiných odvětvích.
Model zákazníka generace Y na trhu bankovních a jiných finančních produktů v kontextu behaviorální ekonomie
Fojtů, Kateřina ; Dohnalová, Zuzana (oponent) ; Rozmahel, Petr (oponent) ; Vochozka, Marek (oponent) ; Škapa, Stanislav (vedoucí práce)
Disertační práce se zaměřuje na identifikaci typického představitele generace Y na trhu finančních produktů a na základě těchto charakteristik vytvořit model zákazníka generace Y na trhu finančních produktů v kontextu behaviorální ekonomie. Na základě literární rešerše byly vymezeny pojmy „generace Y“ a „vybrané poznatky z behaviorální ekonomie“. Literární rešerše vedla také ke stanovení dotazníku, který sloužil pro získávání primárních dat výzkumu. Pomocí sekundárního výzkumu bylo charakterizováni spotřebitelé na trhu finančních produktů. Sekundární výzkum byl zaměřen na formu placení; vztah k technologiím v souvislosti s financemi; hotovostní a bezhotovostní platby; vztah ke kryptoměnám; vztah k úsporám; digitální transformaci bankovnictví; finanční chování českých domácností. Primární výzkum se zaměřil na získání informací v oblasti behaviorální ekonomie, konkrétně jakým předsudkům česká generace Y podléhá; a dále na to, jaké produkty finančního trhu česká generace Y využívá a její vztah k rizikům, poskytovaným informacím a na spokojenost s produkty. Data z primárního výzkumu byla použita jako vstupní data pro modelování pomocí strukturálních rovnic. Díky této metodě byly nalezeny vzájemné vztahy mezi vybranými produkty; charakteristikami zákazníků a heuristikami. Přínosem této práce je charakteristika zákazníků na vybraném trhu. Jedná se o odvětví, které pomalu vstupuje do období digitalizace, pochopení mladé generace, která dnes tvoří třetinu zákazníků tohoto trhu, je pro společnosti klíčové. Je to z toho důvodu, že pokud nebudou společnosti schopny reagovat na měnící se potřeby mladších generací, mohou přicházet o své zákazníky, a tedy i o tržby.
Možnosti prevence nežádoucího vlivu kognitivních zkreslení na každodenní rozhodování
Tesařová, Monica ; Stehlík, Luděk (vedoucí práce) ; Uhlář, Pavel (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá možnostmi prevence vlivu kognitivních zkreslení na naše každodenní rozhodování, především pak negativnímu působení heuristiky kotvení a přizpůsobení na spotřební chování. První kapitola je věnována tématu lidské iracionality v rozhodování, především pak kognitivním zkreslením. Představeno je několik významných typů kognitivních zkreslení, které negativně ovlivňují naše rozhodování. Následně jsou uvedeny různé přístupy, které se pokouší vysvětlit jejich původ. Práce navazuje kapitolou o možnostech prevence kognitivních zkreslení, kde je zmíněna teorie debiasingu a uveden příklad úspěšné debiasingové strategie. Poslední kapitola teoretické části se podrobně zaměřuje na jeden konkrétní druh kognitivního zkreslení, způsobený heuristikou kotvení a přizpůsobení. Cílem empirické části práce je následně navrhnout způsob, jak negativní vliv tohoto zkreslení na naše rozhodování v každodenních situacích - konkrétně z pohledu spotřebitele - alespoň částečně omezit. Součástí toho je i návrh designu experimentální studie, která by umožnila ověřit účinnost proponovaného opatření. Klíčová slova: heuristiky, kognitivní zkreslení, rozhodování, kotvení, debiasing
Heuristiky pro cesty v mapách
Kudláčková, Lada ; Mareš, Martin (vedoucí práce) ; Kratochvíl, Miroslav (oponent)
Obsahem práce je popis heuristických postupů, které slouží pro hledání nejkratších cest v grafech, a ověření jejich účinnosti na skutečných dat- ech. Věnuje se heuristikám pro Dijkstrův algoritmus, a to především algoritmu A*, který využívá dolní odhad na vzdálenost do cíle. Heuristiky jsou implemen- továny a testovány na silniční síti České republiky. 1
Přínos Daniela Kahnemana k psychologii myšlení
Zelinová, Alena ; Heller, Daniel (vedoucí práce) ; Uhlář, Pavel (oponent)
Bakalářská práce formou přehledové studie shrnuje přínos Daniela Kahnemana k psychologii myšlení. Mapuje jeho práci od 70. let 20. století o subjektivní pravděpodobnosti, která se zabývá uplatněním heuristik a zkreslení při posuzování nejistých událostí. Dále pokračuje prospektovou teorií, která představuje deskriptivní model lidského rozhodování za rizika, a která odhaluje automatická a systematická porušování principů racionality při rozhodování. Poté se zaměřuje na Kahnemanovy výzkumy z 90. let z oblasti hédonické psychologie z perspektivy kognitivního psychologa. Završuje se až jeho současnou popularizační prací o rychlém a pomalém myšlení. Součástí této práce je i návrh výzkumu ceny vzpomínek na dovolenou, jehož cílem je ověřit Kahnemanův koncept rozdílu mezi prožitým a rozhodovacím užitkem.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 49 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.